Jávor Béla: Nemeskürty Istvánból sikerült „kiimádkozni” az ajánló sorokat
Madocsai Bea 2019. november 22.

Jávor Béla: Nemeskürty Istvánból sikerült „kiimádkozni” az ajánló sorokat

Ismert emberek kedvenc novelláikat ajánlják. Legalább ugyanilyen érdekes elolvasni, miért pont arra az elbeszélésre esett a választásuk. Jókai Anna születésének évfordulóján bemutatják a kötetet.

20191121_205049.jpg

Ha Jókai Anna ajánlja, elolvasom! Nem csodálkoznék, ha sokakat a novellákat ajánló sorok indítanának olvasásra. Jávor Béla ügyvéd, író az ötletgazdája annak a kötetnek, amelybe a Kossuth-díjas írónő majd másfél évtizede szívesen ajánlotta kedvenc elbeszélését.

Kiket kért föl, hogy válasszanak egy-egy elbeszélést a kedvenceik közül, amit aztán kötetbe fűzve megjelentetnének?
Akiket megkértem, azokkal baráti, ismerősi vagy ügyféli kapcsolatban voltam. Mádl Ferenccel például minden hónapban egyszer együtt vacsoráztunk, mert az „Apostolok asztaltársaság” tagja volt. Ugyanígy Zliszky János és Granasztói György. Volt, akikkel másoknál találkoztam vendégségben: Jókai Anna, Gyurkovics Tibor… . Azt kértem, hogy ne csak válasszanak ki egy-egy novellát, hanem fogalmazzák is meg néhány mondatban, miért éppen ezt választották. Végül is nagyon örülök, hogy belementek a játékba, vették a lapot és remekül reagáltak. Madarat tolláról embert barátjáról – de embert novellájáról is meg lehet ismerni.

Akiket megszólított az elképzelésével, könnyen ráálltak a dologra?
Nyolcvan százalékuk igen, abból hatvan százalék meg is írta, de volt, akit nem tudtam rávenni. Egyik régi osztálytársam, aki színházi rendező lett, megmondta, hogy az ő kedvenc novellája a Zűrzavar és kora bánat Thomas Manntól, de nem írta meg hozzá az ajánlót, amit kértem. Nemeskürty István is rögtön mondta, hogy Tömörkény: Fecskék, de őbelőle sikerült „kiimádkozni” a személyes sorokat. Azt hittem, ismerem Kosztolányi összes novelláját, de amit Jókai Anna választott (A kövér bíró), azt korábban nem olvastam.

Az ön választása Csáth Gézától a Pál és Virginia című novellára esett. A mások által ajánlott novellákból melyik a kedvence?
Ez jó kérdés, ezen így nem gondolkodtam; nekem mindegyik „édes gyerekem”. Az ajánló sorokból sem tudnék választani. Vannak klasszikus novellák, amiket a kánon is elismer a legjobb ötven között, mint az Utolsó szivar az Arabs Szürkénél. De vannak olyanok, például a Gyurkovics Tibor által választott mű, (Bertha Bulcsu: Jégnovella), amit sosem olvastam és rendkívül jó. Bábel Balázs érsek is olyan novellát ajánlott Móra Ferenctől, amit egyáltalán nem ismertem és nagyszerű. Ahogy az előszóban írtam, a választás a lehetetlenre irányul, hiszen nincs egyetlen novella, legfeljebb novellák, amelyekből egyet kiemelünk valamiért, de mindenki tudna még vagy tíz ugyanilyen értékű novellát mondani.

Úgy tudom, az volt a kérése, hogy a magyar novellakincsből válasszanak…
Igen, de először Erdélyi Zsuzsanna szegte meg ezt (Anatole France: A szarka csodája), őt még megpróbáltam visszaterelni, de mikor Mádl Feri hozta a Sakknovellát (Stefan Zweig), akkor már nem volt ellenvetésem.
Az is érdekes, hogy ketten maguk fordítottak. Zlinszky János egy André Maurois novellát, Biernaczky Szilárd pedig Pirandellót.
 
A könyv nemrég jelent meg, de az elbeszéléseket ajánlók közül néhányan már nem élnek, tehát a könyv ötlete és a javaslatok összegyűjtése évekre megy vissza…
Tizenöt évig dobozban maradtak a kéziratok, igaz, nem nagyon mozgolódtam, hogy megjelenjen a kötet, aztán Farkas Olivér igazgató azt mondta, hogy az általa vezetett Szent István Társulat kiadná, méghozzá úgy, hogy karácsonykor ajándékba meg lehessen venni. Aztán eltelt még két karácsony, mire idén ez megvalósult.
November 24-én, vasárnap este a Jókai Anna születésnapja tiszteletére rendezett esten mondok pár szót Az én novellám című kötetről, melyből Jókai Anna ajánlását és kedvenc novelláját felolvassa Herczegh Péter színművész. Jókai Anna fogadott unokája, Timkó János Pál zongoraművész Chopint és Gershwint fog játszani a Jókai Anna Szalonban.
Az esemény regisztrációhoz kötött, a részvételi szándékot a jokaiannaszalon@budavar.hu e-mail címen 2019. november 22-ig jelezni kell.

Beszélgetőtárs: Madocsai Bea

süti beállítások módosítása