Roska Botond neurobiológus kapta a Semmelweis Budapest Awardot
SZEMlélek 2019. november 19.

Roska Botond neurobiológus kapta a Semmelweis Budapest Awardot

Roska Botond neurobiológus kapta a Semmelweis Egyetem legnagyobb presztízsű nemzetközi tudományos elismerését, a Semmelweis Budapest Awardot.

roskab.jpg

Az ünnepségen Merkely Béla, a Semmelweis Egyetem rektora kiemelte: Roska Botond az emberi látás visszaállításán dolgozik, kutatásai betegek millióit segíthetik hozzá egy jobb minőségű élethez.

A 250 éves Semmelweis Egyetemen 10. alkalommal adták át a Semmelweis Budapest Awardot, amelyet olyan, világszerte elismert eredményeket elérő tudósok kaphatnak meg, akiknek munkássága új utat mutat az élő természet megismeréséhez, és akik az emberiség javát szolgálják - mondta Merkely Béla.

Roska Botond az élet valós problémáira nyújt innovatív megoldást a látás visszaállítását célzó, korszakalkotó génterápiás kísérleteivel - fogalmazott Palkovics László innovációs és technológiai miniszter az alkalomra írt üzenetében, amelyet távollétében Bódis József, a tárca államtitkára olvasott fel.

A miniszter szerint a kormány feladata, hogy a Roska Botondéhoz hasonló kutatások köré az egyetemekhez kötődő, versenyképes, az ipari szempontok szerint rugalmasan alakítható "science parkokat" hozzon létre. A tervek szerint az elkövetkező években elindulhat a Semmelweis Egyetem, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Nemzeti Közszolgálati Egyetem közös egészségipari és technológiai tudományos parkja a főváros nyolcadik kerületében.

Mint fogalmazott, a cél, hogy a science park segítségével a Semmelweis Egyetem 2030-ra a világ száz, és Európa öt legjobb egészségtudományi egyetemének egyike legyen.

Roska Botond 1969. december 17-én született Budapesten, tudós családban. Édesapja a neurális hálózatok kutatását Magyarországon megalapozó Roska Tamás (1940-2014) Széchenyi- és Bolyai-díjas villamosmérnök, akadémikus.

Roska Botond a Semmelweis Egyetemen szerezte diplomáját, jelenleg a Bázeli Molekuláris és Klinikai Szemészeti Intézet igazgatója, a Bázeli Egyetem Orvostudományi Karának professzora és a Friedrich Miescher Orvosi Kutatóintézet neurobiológiai kutatócsoportjának vezetője. 1997-ben Fulbright-ösztöndíjat, 2006-ban Marie Curie kiválósági díjat kapott. 2018-ban ő vehette át a Columbia Egyetem nagy presztízsű Alden Spencer orvosi díját a látás folyamatának megértéséért, majd a Bressler-díjat az általa kidolgozott látás-visszaállító terápiáért.

2019-ben első magyar tudósként nyerte el a Nobel-díj "előszobájaként" is emlegetett Louis Jeantet-díjat, amelyet a vizuális információ alapvető feldolgozási folyamatainak felfedezéséért és a látás-visszaállító génterápia kidolgozásáért ítéltek neki oda. Szintén idén Magyar Szent István-rend kitüntetést vehetett át Áder János köztársasági elnöktől.

Roska Botond december 1-től a Semmelweis Egyetem vendégprofesszora lesz.

Az ünnepségen a díjátadó és a tudományos előadások mellett a Semmelweis Egyetem 12 nyugállományú egyetemi tanárának adományoztak professor emeritus és professor emerita címet.

(Forrás: MTI)

süti beállítások módosítása