A Monostory podcast címmel indult el Varró Szilvia ötlete nyomán az a sorozat, melynek keretében legutóbb egy 14 éves budapesti Toldys gimnazista, Békés-Varró Lili és egy 18 éves pannonhalmi diák, Feczkó Csongor kérdezték Baán Izsák atyát és Toókos János testvért a "virtuális" jelenlét kihívásairól, az online misékről, az internetes világ és az egyházi jelenlét kapcsolatáról.
János testvér elmondta, hogy korábbról is emlékszünk olyan eszközökre, amikről azt gondolták kitalálóik, hogy majd arra lesznek jók, hogy segítsék az emberi kapcsolatokat. "Kétjegyű telefonszámok voltak gyerekkoromban ott, ahol felnőttem, Szentesen. Tehát néhány tucat előfizető volt. Az emberek átjártak egymáshoz telefonálni. Aztán már mindenkinek lett telefonja. Hasonló a tévé története. Először átjártunk egymáshoz meccset nézni, mára pedig már az utcán is lehet tévézni a telefonunkról. Végül hasonló az internet története is! Látszólag segíti a kapcsolatokat. De valójában lehet, hogy inkább szeparálja az embereket egymástól. Egy pannonhalmi tanár mondta, hogy régebben elvitt egy harminc fős osztályt kirándulni. Most elvisz harminc egyént, akik mind egy-egy kütyüvel vannak felszerelve."
A két kérdező fiatal saját élményeikkel is tudott kapcsolódni ehhez az érzéshez: „Egyszer egy kirándulás alkalmával egy gyönyörű hegycsúcson voltunk az osztállyal. Egyszer csak valaki azt mondta: Gyerekek, itt van wifi... Erre már senki sem azt a tájat nézte, ahol voltunk.”
A következő kérdéskör a lelki vezetés online lehetősége volt. Vajon mennyire nyújthat valóságos támaszt az online térben egy lelki vezető?
Izsák atya szerint „erőteljesen átalakítja a lelki gondozói kapcsolatot az online világ. Korábban valaki elhatározta, hogy eljön beszélgetni. Hajnalban felkelt, utazott néhány órát, útközben átgondolta, hogy mit fog majd mondani. Azután mi itt szántunk egy órát arra, hogy keressük Isten jelenlétét az életében, majd ő sétált egyet az arborétumban, utána megint utazott néhány órát, végiggondolta a beszélgetést, és visszatért a normál életébe.
Most pedig az történik, hogy ha valakivel beszélgetek, lehet, hogy éppen főzés vagy veszekedés kellős közepéből ül a gép elé. Gyakran szűretlenül engedik ki az emberek azt, ami bennük van. Viszont az is érdekes, hogy amikor eljutunk a lényeges pontokig, akkor ő azonnal visszamegy a normál életébe. Kaptam olyan visszajelzést is, hogy amiről beszélgettünk, utána rögtön aktuális lett azokban az eseményekben, amik az illetővel történtek.
Erőteljesen átalakítja ezt a kapcsolatot is az online világ. Nem lehet érzékelni fizikailag a másik embert, csak a képét látom, vagy a hangot. Az online beszélgetés kerete nem az a védett közeg, nem olyan intenzív a figyelem. Nehéz megteremteni az egymásra hangoltságot. Ugyanakkor most ez volt az egyetlen lehetőség. Az elmúlt időszakban azt tapasztaltam, hogy ha baj van, akkor még mindig sokkal jobb eszköz a telefon. Akkor tényleg csak a hangra bízzuk magunkat. Hatékonyabb.
Ennek a kérdésnek szoros folyományaként felmerült: vajon miért nem lehet online gyónni? Izsák atya válaszolt erre:
„A láthatatlan kegyelem látható jelei a szentségek. Ez az érzékszerveink egészével érzékelhető isteni jelenlét. Egyébként kétféle jelenlét van, az egyik fizikai, a másik lelki. Az első világos, a második az, ahogyan Jézus van jelen ma. De azzal a harmadik jelenléti formával, a virtuális jelenléttel, amit most gyakorolunk, a teológia nem nagyon tud mit kezdeni.
János testvér említette példaként az ortodox gyónás egyik módját, amikor valaki liturgia közben odamegy a paphoz, és úgy mondja el a gyónást, hogy közben folytatódik a szent liturgia. Senki sem hall semmit sem, viszont minden a közösség jelenlétében történik.
A gyónás közösségi dolog. Az online térben hiába látják a közösségi tagok egymást, de a nonverbális kommunikáció hiányzik, a valós személyiség jelenléte nincs meg.
A virtuális közösség nem valódi közösség. Ahogyan a keresztség valódi vízzel valódi közösségben történik, ugyanígy minden szentség a teljes jelenlétet kívánja meg.
A fiatalok tovább kérdezgettek az online műfajok különbözőségeiről.
Izsák atya: Személytelen a chat. Ebben nehéz igazán mély beszélgetést elképzelni.
Az online beszélgetés tud nagyon mélyre menni, mégis csak részleges emberi jelenlétet ad. A virtuális jelenlét nem feltétlen hozza magával azt a spirituális jelenlétet. Viszont a gyónás csak ettől működik.