Feltárulnak Várszegi Asztrik életének ismeretlen részletei
Gégény István 2019. április 13.

Feltárulnak Várszegi Asztrik életének ismeretlen részletei

Különleges műfajú kötetben vall személyes élményeiről, lelki rezdüléseiről az egyik legismertebb hazai egyházi vezető.

ajandek_1.jpg

– Ilyenek vagytok ti, újságírók. Még te is. Állandóan rólam akartok írni, mintha valami lelki nagyság lennék. Én viszont soha nem magamról beszéltem egész életemben. Ismersz, nem ilyen vagyok. Ezért sem mondtam igent azonnal erre a felkérésre. Időt kértem, hogy egy kicsit távolabbról tudjak rátekinteni mindarra, amit átéltem, megéltem – ezekkel a szavakkal jelezte felénk a neves bencés szerzetes, hogy "A megajándékozott" című kötet megalkotása nem volt könnyű szülés. Ám a kezdeményező Kisalföld csapatánál nem adták fel, kitartásuknak köszönhetően pedig április 15-én megjelenik az a kötet, amelyben nem az egykori főapátot, hanem az embert, a szerzetest, Isten gyermekét ismerhetjük meg, egészen közelről.

– Nehéz meghatározni a könyv műfaját. Nem interjúkötet, nem is beszélgetőkönyv, inkább amolyan beszélgetésfolyam. Sorra tárulnak fel különleges ajtók, s több olyan információ is kiderül az elmondottakból, amiket eddig soha nem mondott el senkinek magáról Várszegi Asztrik – ezt már Gülch Csaba, a kötet szerzője nyilatkozta a SZEMléleknek. Régóta baráti kapcsolat fűzi a megyei napilap munkatársát a leköszönt főapáthoz, így az írás hangvétele is közvetlen, egészen személyes, ahogy erre az alcím is utal.

– Nem 27 főapáti évnek akartunk emléket állítani, nem egy képzeletbeli szobrot készítettünk egy szerzetesi elöljáróról, hanem egészen a gyermekévektől indulva az érdekelt, hogy kicsoda ő maga, és miért, hogyan lett azzá, akit ma ismerünk. Amikor a "megajándékozott" kifejezést használta több napon át tartó beszélgetésünk során, egyből éreztem, hogy ez lehet a kulcs azokhoz a bizonyos ajtókhoz, ez a központi üzenet az egész történetben. Azért is örülök, hogy ez lett a kötet címe, mert saját magamat is megajándékozottnak érzem, és remélem, az olvasók is hasonló megajándékozottságot élnek át majd a történet megismerése által – tette hozzá a szerző.

– Ha a műfajt kellene meghatározni, legszívesebben azt mondanám: a kedvenc műfajom a vallomás. Ezzel részben utalok Szent Ágoston Vallomásaira is, de ugyanúgy eszembe jut Babits Mihály gondolata, amint Az európai irodalom történetében megfogalmazza, hogy igazából egyetlen keresztény műfaj van, ez pedig a vallomás. A bűneinket megvalljuk, a szerelmünket megvalljuk, Isten iránti szeretetünket megvalljuk. Ennek jegyében hálatelt szívvel igyekeztem összefoglalni, elmondani azokat az élményeket, amelyek összegyűltek bennem – fogalmazott az új könyv kapcsán Várszegi Asztrik.

süti beállítások módosítása