Nem megtéríteni akar a Manna FM, hanem örömre hangolni
Gégény István 2019. február 08.

Nem megtéríteni akar a Manna FM, hanem örömre hangolni

Az új rádiócsatorna két műsorvezetője nyilatkozott a SZEMléleknek.

manna.jpg

Lelkesen kaptam fel a fejemet a hírre, miszerint keresztény zenés rádió indul, amely Budapesten és annak tágabb vonzáskörzetében lesz fogható, de a neten keresztül bárhol hallgatható. Mivel korábban magam is tettem kísérletet hasonló médium - egy zenés-műsoros és egy instrumentális netes csatorna - működtetésére, kíváncsi voltam, mennyiben különbözik az akkori Életjel Rádiótól a mostani Manna FM. Amikor első alkalommal odatekertem a 98,6-ra, meglepve tapasztaltam, hogy sokban. Semmi ismert vagy kevésbé ismert keresztény zeneszám nem hangzott el hosszú ideig, nyoma sem volt direkt keresztény üzenetek közvetítésének, helyette egymást érték az Abba, Queen, Michael Bublé opuszok, a magyar kínálatból leginkább Kelemen Kabátban és Kowalsky meg a Vega dallamok rémlenek. Nem, nem tévedhettem el, hiszen ott olvasható a kijelzőn: Manna FM. S míg azon agyalok, vajon máris az első napokban kifogytak volna a szerkesztők vallási nótákból, azon kapom magam, hogy dúdolok, néha a kormányon ütögetem a ritmust, és

valahogy nem sikerült olyan dalnak következnie, aminél elkapcsolhatnékom támadt. Ilyen rádióval még nem találkoztam.

– Érdekes, hogy azt mondod, keresztény rádió vagyunk. Ezt így nem állítjuk magunkról, leginkább a sajtó nevez bennünket annak – reagált érdeklődésemre Prekopa Donát. Az ő műsorvezetői szerepvállalása azért is érdekes, mert a különféle híradások a Felházban betöltött vezető funkciója miatt szoros kapcsolatot vizionálnak a a miniszterelnök fiához is kötődő vallási kezdeményezés és az új rádió indulása között. Kiderült, alaptalanul. – A Manna egy közösségi rádió, nincs köze a Felházhoz. A Gospel Alapítvány tagjai hozták létre, nem csupán egyetlen vezetője van, s az a fő küldetése, hogy pozitív, optimista szemléletet terjesszünk el a hallgatóink körében. Igényes tartalmakat szeretnénk sugározni, ez igaz a zenére és a beszélgetős műsorokra egyaránt. A dalok megválasztásánál is az a cél, hogy a pozitív gondolkodást erősítsék, örömre hangoljanak. Én keresztény vagyok, de ez egyáltalán nem elvárás ahhoz, hogy valaki ennél a rádiónál dolgozzon – mutatott rá Donát.

– Én például vallásos szemléletben nevelkedtem, a piaristák iskolájában tanultam, de annak ellenére nem járok rendszeresen templomba, hogy régebben ministráltam is - erősíti meg az előbbi gondolatot a reggeli műsorsáv másik műsorvezetője, Kaldenecker Antal. Közel áll hozzá számos vallás tanítása – a kereszténység mellett a buddhizmust is említi –, de nem tartja elkötelezett hívőnek magát.

– Ez nem egy térítő rádió. A keresztény értékeket felvállalva inspirálni akarunk, pozitív energiát adni az embereknek, de nem szirupos módon.

Szerintem Jézus is beszélne bármelyik témáról, amelyiket mi érintünk a műsorunkban.

Rengeteg dolog történik a világban, ezért mindenről szeretnénk beszélni, ami az embereket érinti, érdekelheti. Az a tulajdonosok célja, hogy a rádió üzenetei leképezzék a teljes magyar társadalmat – teszi hozzá Donát.

Az elmélet tapasztalatom szerint a gyakorlatban is működik, hiszen amíg a legtöbb rádióadón valahogy nehezen sikerül nem politikailag orientált hírszerkesztést megfigyelni, a Manna ugyanúgy szemlézi a Magyar Nemzetet, mint a Népszavát, és úgy általában színesebb, normálisabb hírmixet hallhatunk, mint amihez az elmúlt években kénytelen volt a fülünk hozzászokni. Nyilván nincs ebben semmi varázslat, csak annyira ritka madár kis hazánkban a nem manipulatív célú híradás, hogy egyelőre kimondottan oázisnak hat ez a csatorna a létező médiafelhozatalban.

Kétségkívül van még fejlődési lehetőség, ezt a munkatársak is tudják, például a hírszerkesztő csapat is bővülni fog, s hamarosan a Manna FM honlapján is elérhetővé válik az online hallgatás lehetősége. Mert erre e sorok írásakor még nincs lehetőség (azóta e téren is fejlődött a rádió, ide kattintva lehet megbizonyosodni róla).

Ami a vételi körzetet illeti: személyes kísérletezésem alapján nyugat felé haladva nagyjából Tatabányáig érkezik tisztán foghatóan a Manna az éterből, ami azt jelenti, hogy az igen tágan értelmezett fővárosi agglomerációban is elérhető a kormányon dobolós, kacagással teli zenés rádió adása.

Ha megmaradnak ezen az úton, nem csupán üde, de ténylegesen üdítő színfolttá válhat az új rádió a magyar társadalomban.

Gégény István

(A nyitóképen a reggeli adás műsorvezetői láthatóak – a háttérben Prekopa Donát, jobb szélen Kaldenecker Antal.

süti beállítások módosítása