Találhatunk a Bibliában szép számmal olyan prófétákat, kiknek társadalmi érzékenysége, tisztánlátása, mit sem veszített aktualitásából.

Jónás:
Nem prófétai szövegek gyűjteménye, ahogy azt várnánk, hanem egy oktató történet. Ahogy neve is mutatja ("galamb"), ő egy hírnök. Mint ismeretes, ahelyett, hogy teljesítené az Úr akaratát és hírt vinne Ninivébe, menekülni próbál. Akkor mégis minek a hirnöke? Teológiai kérdést fogalmaz meg magában. Isten kegyelmes és irgalmas. De érezhet-e bűntudatot elkövetett tetteiért?
A könyv második felében újra elvonul Isten elől, míg megérti, hogy prófétaként legfőbb dolga nem előrejelzni az elkerülhetetlent, hanem lehetőséget adni a megtérésre.

Náhum:
Egy történeti utalásból kiderül, hogy kortársa Habakuknak. Próféciájának mindkét eleme megvalósult, amikor Ninive hadsereg és víz által pusztul el, a gát átszakadását követően, a város elfoglalása után. Bár Jónás a megtérés útjára vitte a lakókat, sok évvel a történtek után az asszírok erről elfeledkeztek. Náhum Isten igazságosságát abban látja, hogy majd megtorolja az ellenségei minden gonoszságát.Ellenezte Jeruzsálem Asszíria általi elnyomását. A könyv fő része Ninive küszöbön álló végzetét ismerteti.
Nem hisz az erőszak istenében, hanem egy hatalmas Istenben hisz, aki véget vet az emberi erőszaknak.

Zakariás:
Megjövendölte, hogy a Messiás szamárháton érkezik és békét hirdet a világon. Könyvének lényege egészen más. Zakariás az új paradicsom megteremtésének első lépéseként tekint a templomra illetve a boldog kor eljövetelének megvalósulásaként.
Látomásai világossá teszik számára, hogy a megváltást egyedül Isten hozhatja el a nép számára, az ember nem képes önállóan változásokat elérni.
Nevével a Korán sorai közt is találkozhatunk.

Malakiás:
A könyvét abban az időben írták, amikor a templom már felépült ugyan, de a hitbuzgóság alábbhagyott..
Hat párbeszédet olvashatunk melyek kifejezik idejének legfőbb kérdéseit, mint: Izrael továbbra is Isten választott népe? Lehet-e házasságokat kötni nem izraelitákkal? Miért nem nyújt Isten igazságot? A zsidók továbbra is visszatérhetnek Istenükhöz, rendkívüli hűtlenségük ellenére? Van-e értelme Istennek szolgálni?
A könyv elején kifejti Isten szeretetét, de a végén erőszakkal teli ígéreteket tesz.
Arra figyelmezteti népét, hogy Isten törvényei és prófétáinak szavai szerint éljenek.

Hóseás
Ki az a próféta, akinek Isten ezt mondta:
"Menj, végy feleségül egy parázna nőt, és legyenek gyermekeid a paráznától, mert rútul paráználkodik ez az ország, hátat fordít az Úrnak. "
Élesen támadták az emberek, különösen a vallási és politikai elit kritikája miatt. Őrültnek mondták kortársai. De ő nem csupán a bosszú Istenét hirdette, hanem az Ő elmulaszthatatlan szeretetét hűtlen népével szemben.
Kimondja, hogy Isten szeretete, mindig nagyobb, mint a haragja.
A próféta harcolt a többi istenben való hit és a hozzá kapcsolódó kultikus gyakorlatok ellen, amelyeket paráznaságnak és árulásnak nevezett Izrael egyetlen Istene ellen. Különösen a tízparancsolat első parancsolatának betartását követeli a néptől. Egy újraegyesített Izraelt jövendöl meg, mely jelképesen be is következik a babiloni fogságból történt hazatérés után, ami sokaknak elhozza a szabadságot.
Összeállította:Szőke Tibor
Forrás:katolisch.de