A vallási épületeket bizonyos szempontból épp arra találták ki, hogy hirdessenek valamit bennük, általuk. Talán nem mindegy azonban, mit, hol, hogyan.
Az egyik legősibb hirdetési mód alighanem a harangozás: hol a szentmise kezdetét reklámozza, hol a dél elérkeztét üzeni, máskor egy sírba szálló lélekért szól a messzire szálló kongó hang. A templomokon belül Isten üzenetét hirdetik. Emiatt sajátos hirdetési épületként tekinthetünk ezekre a tornyos épületekre.
A minap Bécsben járva azonban másféle templomi hirdető funkcióra lettem figyelmes. Amit pedig láttam, megzavart. Az osztrák főváros közepén magasodó Stephansdom külső renoválási munkái okán állványzat és védőponyva borítja a gigászi oldalsó homlokzatot, amely nem is lenne fura önmagában. A ponyván azonban hatalmas reklám látható, több is: egyazon luxuskategóriás óramárka hirdetései. Amint a nyitókép mutatja, ugyanott máskor is szerepelt már hasonló reklám, akkor épp egy légitársaság hívta fel ilyen módon magára a figyelmet.
A szintén Bécsben található Votivkirche állványzata sem úszta meg a sajátos felhasználást, amint a mellékelt képek tanúsítják.
Mindezt látva nem hagy nyugodni a kérdés: jól van ez így?
Gégény István
(Képek forrása: webnerhouse.wordpress.com, Flickr, www.traveller-online.at)