Gulyás Klára roma származású kulturális antropológus sorsfordító története.
Hétről-hétre újabb olyan történettel – interjúval, videós cikkel – jelentkezünk a SZEMléleken, amelynek főszereplője képes volt nem csupán saját sorsát az előítéletek, társadalmi berögződések árjával szemben megfordítani, de mások életére is sorsfordító hatást gyakorol. A SORSFORDÍTÓK sorozat eddig megjelent részei ide kattintva érhetők el.
Egy fáskamrában indult az élete egy borsodi faluban, édesapja állami gondozott volt. Öt diplomája van, doktori fokozata megszerzésére készül. Bármennyire hihetetlenül hangzik, az előző két mondat ugyanarról a személyről szól.
Klára élete azonban csak a külső szemlélő számára tűnik végletesnek, ellentmondásosnak. Számára – szülei elkötelezett nevelésének is köszönhetően – magától értetődő volt, hogy középiskolába, majd főiskolára, egyetemre járjon. Édesapja és édesanyja ugyanis nem anyagi javakat gyűjtögettek, hanem jövőt adtak gyermekeiknek.
Bár az élet megedzette, a humán tudományok világában otthonosan mozgó Gulyás Klárából béke, kiegyensúlyozottság árad. Kisiskolásként csúfolták a bőrszíne miatt, de a felsőfokú tanulmányok idején is találkozott furcsa reakciókkal.
– Megnéztek, megcsodáltak. Ilyenkor én is mindig csodálkoztam, hogy miért kell csodálkozni azon, ha egy gimnazista elmegy a főiskolára – emlékszik vissza a kölcsönös csodálkozások időszakára.
Nagy segítséget jelentett sokadik diplomája megszerzése idején, hogy roma szakkollégistaként végre más roma egyetemistákkal is kapcsolatba került, akik pontosan tudták, mit érez, milyen hátrányokat szenved, mi mindent kell feldogoznia a lelke mélyén.
Örülne, ha a roma származású pedagógusokat nem elsősorban roma gyerekeket tanító iskolákban alkalmaznának, egyben reméli, hogy a jól működő felzárkóztató programok alkalmazását még több településen szorgalmazni fogják a döntéshozók.
Minderről az alábbi videóban ő maga mesél a SZEMlélek olvasóinak.
* * *
A cikk elkészítését az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatta a Nemzeti Tehetség Program részeként, "A tehetséges fiatalok társadalmi felelősségvállalásának erősítése, valamint a tehetséges fiatalok közösségbe, kiemelten alumni közösségbe szerveződésének támogatása" projekt keretében.