Szentendrétől Csepelig és Ráckevéig tartó gyorsvasúti rendszer jönne létre.
A Budapest Fejlesztési Központ kiírta az ötös metró első ütemének tervezésére szóló tendert, tudatta közösségi oldalán Vitézy Dávid, a BFK igazgatója. Nyílt európai uniós közbeszerzési eljáráson választják ki a következő évtized legjelentősebb, közel egymillió budapesti és agglomerációs lakos közlekedését segítő hév-fejlesztéseinek tervezőjét.
Észak-déli gyorsvasúti rendszer létrehozását célozza meg az a koncepció, amely a H5-ös, H6-os és H7-es héveket kötné össze a belváros alatt.
Ennek első lépése a H6-os ráckevei és a H7-es csepeli járatok – összefonódva – a Közvágóhíd állomástól föld alatt, Boráros téri megállással egészen a Kálvin térig történő meghosszabbítása, új átszállási kapcsolattal a 3-as és 4-es metrókra.
Ehhez kapcsolódik a ráckevei, és a csepeli hév teljes felújítása, megállóinak akadálymentesítése, utastájékoztatás megújítása, az állomások környezetének rendezése, P+R parkolók létesítése, a vonalon a sebességkorlátozások megszüntetése és a sebesség emelése.
A H5-ös szentendrei hév vonalon modern, akadálymentesített megállókat és Békásmegyertől Szentendréig teljesen felújított vasúti pályát terveznek, a sebességkorlátozások megszüntetésével, az állomások környezetének rendezésével.
A beruházási program része a csepeli hév felszíni, Duna-parti nyomvonalának kiváltása után új Duna-parti sétány tervezése a Boráros tér és a Déli Városkapu fejlesztési terület között, illetve a fejlesztéssel érintett fontos budapesti közterek, csomópontok rendezése (Boráros tér, Közvágóhíd).
Az 5-ös metró koncepció befejezését jelentő új összekötő alagutat vizsgáló megvalósíthatósági tanulmány is készül a most megrendelendő munkák részeként, mely kijelöli ennek a távlati fejlesztésnek a nyomvonalát és megállóit.
Az infrastruktúra-tervezéssel párhuzamosan hamarosan indul az érintett HÉV-vonalakra új, alacsonypadlós, klimatizált vonatok beszerzésének tendere is. Vitézy szerint a csepeli, ráckevei és szentendrei HÉV-vonalak fejlesztése Budapesten ma a legnagyobb közlekedési adósság és egyúttal a legfontosabb közlekedési beruházás.
A belvárosi meghosszabbítás és a felújítás révén a két déli HÉV-vonal együttes utasszáma bőven megduplázódhat, a belvárosba jutás menetideje megrövidül, mivel csökken a kényszerű átszállások száma. A fő cél az, hogy versenyképesebb legyen a fővárosi és az elővárosi tömegközlekedés.
(Forrás: Index; fotó: BKF)