Nagyszüléink engedték, hogy a rájuk bízott gyerek föltérdeljen a hokedlire, gyúrja a tésztát, szaggassa a pogácsát, közben énekelgették, hogy "süssünk, süssünk valamit", és ha nagyobbacska volt az unoka, gyorsan kiszámolták azt is, hány pogácsa jut majd fejenként a család tagjainak, és arról is beszélgettek, mekkora örömet okoznak majd az édesanyának, ha a konyhában szép rendet hagynak maguk után. Anyáról lányra szállt a tudás, hogyan kell - szakszavakkal szólva - a gyerekek érzelmi intelligenciáját kibontakoztatni, a személyiséget az életkorral járó belső mozgásokra támaszkodva fejleszteni, a művészeti hatásmechanizmusokat a személyiség és a közösség fejlesztésében alkalmazni.
A mai oktatási rendszerben mintha az lenne az elvárás, hogy minél gyorsabban minél több tudást töltsön a tanár a diákjai fejébe. Egyre több pedagógus és persze szülő is érzi, hogy valamit másként kellene tenni. De ki lehet-e lépni a megrögzült keretekből? Létre lehet-e hozni olyan oázisokat, ahonnan kiindulva át lehet alakítani a magyar pedagógiai közgondolkodást a családjainkban és az intézményeinkben?
Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola az organikus pedagógia szakirányú továbbképzés meghirdetésével már a múlt esztendőben kimondta az igent ezekre a kérdésekre, és a jövő tanévben is várja a két féléves képzésre a pedagógiai, bölcsészeti, orvosi és egészségtudományi vagy hitéleti képzési területek valamelyikén legalább alapképzésben szerzett diplomával rendelkezőket (ennek hiányában az érdeklődő vendéghallgatókat).
Ezt a felekezetközi, keresztény értékrendű, érzelmi intelligenciára alapozó, de világnézeti szempontból "semleges" környezetben is hatékony pedagógiai szemléletmódot azért nevezik organikusnak, mert a természetben tapasztalható élet növekedését tekinti mintának. Minden eljárásában ezt az elevenséget, az egész személyiség kiteljesedését szolgálja. Érzékelés-kapcsolatot tart a legfontosabb életfolyamatokkal, és ezekből kiindulva a szerves növekedést támogatja. Nem sürget, nem kényszerít, hanem a keretekkel és a vezetéssel is a belülről fakadó, saját tempójú kibontakozást gondozza — fogalmaz az AVKF szakirányú továbbképzési szak meghívó plakátja.
A fővárosi képzési helyen egy-egy félév során 5-6 szombati napon sajátíthatják el a jelentkezők azt az eszköztárat, ami világnézettől függetlenül eredményesen használható, ugyanakkor mélyen keresztény gyökerű, és hosszú távú nevelési célokat valósít meg.
(Fotó: avfh.hu)