Levelet kaptunk egyik olvasónktól, aki jógaoktatóként szól hozzá az elmúlt napokban a közbeszédben felszínre került vitához. Írását a párbeszéd jegyében közöljük.
Bő tizenöt évvel ezelőtt kezdtem el jógázni. Volt egy nagyon kedves gyakorlótársam, Marika néni, aki már akkor hetven felett volt. Bizony, meg kell valljam, jobb erőnlétben volt, mint én akkoriban. Ő úgy tapasztalta, a rendszeres jóga gyakorlással még hetven év felett is vissza lehet fordítani folyamatokat – el is mondta, mennyivel egészségesebb, mint azelőtt, hogy elkezdett volna rendszeresen gyakorolni. Aztán egyszer csak azt láttam, hogy jóga óra előtt pityeregve mesél a jógát ért támadásról a katolikus egyház részéről. Nagyon szívére vette, mert vallásos volt, de érezte a jóga jótékony hatásait a saját testén.
Azt hiszem, Németh Sándor legnagyobb bűne azokkal a kijelentésekkel, amiket a jógát nem ismerve tett, hogy azoknak, akik érzik a jótékony hatásait magukon, lelkiismereti alapon tulajdonképpen elveszi tőlük azt, amit az egészségükért tehetnek – egy olyan társadalomban, ahol a prevenciónak, az egészségmegőrzésnek egyre nagyobb szerepet kellene kapnia.
Az én mestereim azt tanították: „Ne higgy el nekem semmit, gyakorolj és tapasztald meg!” Olyan szerencsés vagyok, hogy 2007-ben a Himalájai Jóga Tradícióban megismerhettem Szvámi Véda Bharatit, a Mesteremet, aki kilencéves korától kezdve egészen haláláig tanított. Rendkívül tájékozott és jártas volt a különböző vallásokban és minden kultúrkörnyezetben. Ennek megfelelően tanított, ezáltal nagyon sok embernek segítve abban is, hogy a gyakorlásában a saját hitéhez kerülhessen még közelebb. Éppen ezért nyugaton nagyon sokszor a Bibliából idézve, a keresztény meditációs hagyományokat felelevenítve tanított. Soha, de soha nem hallhattunk tőle semmilyen vallásra vonatkozó kritikát, nemhogy démonizálást. De megtapasztalhattuk a jelenlétében az igazi, feltétel nélküli szeretetet, amit nagyon sok tanítványa emleget a mai napig. Nemcsak a tanításai voltak nagyon mélyek, hanem az élete és a példa, amit mutatott nekünk.
Igen, a jóga nemcsak testmozgás sokunknak, hanem lelki gyakorlat is. Aki kicsit jobban utána néz a keresztény meditációs hagyományoknak, a csend-gyakorlatoknak, látni fogja, hogy ezek a gyakorlatok átívelnek a vallások felett, lelki és testi segítséget nyújtva.
A jóga egészséges, ráadásul rengeteg embernek, aki nem tud más mozgásformát végezni, segítséget nyújthat abban, hogy egészségesebb és teljesebb életet élhessen.
A keresztény országokban a jógik ezrek szívéhez juttatták el a keresztény istentisztelet igazi értelmét. Azok közül, akik korábban elhagyták gyülekezetüket, miután megtanultak meditálni, sokan megújult hittel tértek vissza vallási közösségükbe, és azok, akik korábban elhanyagolták a misére járást és az istentisztelet egyéb formáit, most újfent érezni kezdték az ezeken való részvétel örömét. Miután már hallják a bennünk élő Isten szavát, az istentisztelet új értelmet nyer számukra.
A jógik mindenfelé mindenféle hitű embert szolgálnak, hozzásegítve őket, hogy imádott, örökké jelen levő Istenüket meglássák a saját templomukban, mecsetükben, zsinagógájukban, piramisukban vagy pagodájukban. De először abban a templomban látják meg Őt, amely maga az ember személye, amint ezt le is írja Szvámi Véda az Isten című könyvében.
Szóval ha eddig jártál már jógázni, ne engedd, hogy elijesszenek! Jómagam 12 éve tanítom is a jógát, és remélem még sok emberrel oszthatom meg azt a csodát, amit én kapok ezáltal. Egészségesebb testet és erőt ahhoz, hogy szolgálhassam a jó ügyeket, amikben hiszek, segíthessek embereknek egészségesebben élni és könnyedebben megbirkózni a rájuk nehezedő mindennapi stresszel.
A démonok nem a jóga órán fognak szembejönni. Legfeljebb úgy, hogy a saját belső démonjainkkal szemben a jóga segíthet, hogy tisztábban láthassuk, hogyan szabaduljunk meg tőlük.
A Himalájai Jóga Tradíció ashramjában van egy tábla: „LOVE, SERVE, REMEMBER” – „Szeress, szolgálj, emlékezz!” Szerintem ez szép irány, haladjunk erre, közösen!
Puskás Kata Szidónia