Szó szerint a fél glóbusz ismeri, de a Despacito klipjének nem is olyan rejtett utalásait valószínűleg kevesen fedezték fel. Most lerántjuk a leplet!
Miután átlépte a 3 milliárd megtekintést a jelenleg legelterjedtebbnek nevezhető sláger, magam is megtekintettem azt a bizonyos videót, ha már annyiszor jutott el a fülemig akaratlanul is a melódia. Sokan fejtegetik, miként dönthetett rövid időn belül abszolút nézettségi rekordot a Youtube közösségi médiafelületen ez a nóta, ám az összhatást látva nem nehéz megfejteni a siker titkát. Nem gondolnám, hogy az erőteljes, kissé pajzán hasonlatokban - fém és mágnes, labirintus és kézirat, veszélyes zónák, sikoly, kirakó és összeilleszkedés - keresendő a válasz, bár azoknak is lehet némi közük a dologhoz. A sokkal evidensebb hozzávaló a recepthez nem más, mint hogy a Despacito egy forradalmi nóta. Felszabadító, falakat döntő, kapukat táró alkotás. Meg is indoklom, miért gondolom így.
1. Báj, báj, angol nyelvuralom!
Egy spanyol dal a világ csúcsán? Volt már ilyesmire példa, hirtelen Ricky Martin, Enrique Iglesias és a Gipsy Kings számai ugranak be, de összességében ritkaságszámba mennek a nem angol nyelvű "világszámok". Annyi párhuzam felfedezhető a Despacito és például a Gangnam Style között, hogy mindkettő ennek a trendnek hat ellene, nem kicsit. Ám míg utóbbi szerzemény inkább kacagtató volta miatt súrolja jelenleg is alulról azt a bizonyos 3 milliárdos küszöböt, az idei nyár slágerének nyelvét rengetegen beszélik világszerte. Európában kevesen, ez tény, de ott van az amerikai kontinens kétharmada - bizony, az USA polgárainak meghatározó részét is hozzászámolhatjuk. Ez a ritmusos, kellemes dal az ő anyanyelvükön szól, úgy, hogy az üzenet, vagy legalább a dallam sok nem spanyol ajkú embert is megszólít. E tény az ő köreikben jelentős mértékben segítheti a dal terjedését, rendszeres újrahallgatását. Mi, a többiek pedig egyszerűen örülünk neki, hogy egy nem angol sláger színesíti a csúcsdalok listáját. Hiába folyik a csapból ez a szám, egyszerűen rengetegen örülnek neki, hogy ilyen kivétel is létezik.
2. Nyugi van!
Miközben egyre növekszik az életünk tempója, minden gyorsul, az elérési utak, reakcióidők rövidülnek, kimondottan üdítő egy olyan üzenetet befogadni, ami vonzó körítéssel tálalja elénk, hogy lassítsunk már le, mert az jó. Ízi, öcsém! Despacito van! Pasito, pasito! Lépésről lépésre... Hiába a szerelemre fókuszál a szöveg, a fő mottó maga a dal címe és a klip által köré imázsolt lazulás. Erre pedig sokan vágynak, sokan vágyunk. Milyen jó lenne nem pörögni állandóan, nem gyorsabban száguldani, mint ahogy az őrangyalunk repülni tud, nem stresszelni, nem görcsölni, csak simán megélni az életet, a jelen feladataival törődni. Ezt a húrt pengeti meg a nóta, ilyesféle érzésvilág jön át a hivatalos videóból.
3. Haverok, buli, közösség
Egy másik szempontból is érdekes, hogy egy sokadik csöpögős szerelmi témájú nóta miként tudott ennyire népszerűvé válni. Az a tippem, hogy a klip nélkül ez nem jött volna össze. A vizuális hatás ugyanis nem egy fiú és egy lány romantikus duettjét tárja elénk. Dehogy! A középpontban éppenséggel két srác áll, akik láthatóan nagy haverok, körülöttük pedig rendesen hömpölyög a buli, amiben tucatnyian vesznek részt, mindent beleadva. Ez a kompozíció a közösség örömére is rámutat, ami szépen rezonál azok lelkében, akik ismerik ezt az érzést, azokban pedig ősi vágyakat kelt életre, akik valahol érzik, mennyire hiányzik nekik egy jó társaság, egy összetartó baráti kör.
4. Idősebbek is elkezdhetik
Ebben a buliközegben nem csupán kortárs partnerek rázzák ritmusra a testüket, hanem igazi generációs kavalkádot láthatunk. Az egyik oldalon ott vannak a jövő reménységei, azok a kisgyerekek, akiknek végképp semmi keresnivalójuk nem lenne egy ilyen klipben, ha tényleg a mágnes és a fém, a labirintus meg a többi szöveges elem nem csupán mellékszál lenne. De ott vannak, és a kisfilm elején nem ám ők fordulnak a szép nő után, hanem fordítva. Miről is szól ez? Csak nem a család utáni vágy, avagy a kicsikre való odafigyelés fontossága jelenik meg a világ legnézettebb klipjében? És ez még csak a kevésbé meglepő részlet, ugyanis többször képbe kerülnek az életük alkonyán a játékokhoz visszatérő papák, akik a legkevésbé sem a sarokban elbújva, füldugóval vészelik át a titánok csapatását, hanem benne vannak a sűrűjében. Körbetáncolják őket az ifjak, a központi szerepet kapott hölgytől érkezik is a puszi egyikük kobakjára. Micsoda szép társadalmi üzenet! Újfent ősi, szívekbe írt vágyat ébresztget a dal.
5. Kereszténynek lenni menő
Szűz Mária szobrát alighanem sokan felfedezték az első képkockákon, de ugyanez a szimbólum később is előkerül. Ott van aztán a kereszt a fiatalemberrel közösen magnót hallgató idősödő férfi nyakában is, ezek pedig nem lehetnek véletlenek. Egy ilyen klip az elejétől a végéig ki van találva, meg van rendesen konstruálva, így nem nehéz ráismerni, hogy tudatos üzenettel van dolgunk. Akár arra is gondolhatnánk negatív megközelítésből, hogy a szobroknak az utcára kidobva a helyük, a vallás pedig csak az öregek mókája. De akkor minek kerülne bele mindez egy ilyen videóba? Sokkal hihetőbb az a lehetőség, hogy úgy akartak az alkotók a hitre utalni, hogy az ne legyen tolakodó, mégis benne legyen az összképben, hogy van itt valami plusz egy kellemes dalon túl. A "bekerült, mint Mária és a kereszt a Despacito klipjébe" biztosan nem azonos Pilátus és a Credo kapcsolatával. Ezek a srácok azt akarják üzenni a világnak, hogy Istennek helye van még a legmenőbb dolgokban is, legyen az szerelem, buli, közösség, lazulás, társasjáték. Vagy szimplán a világ legnézettebb videója.
Aki nem hiszi, egyetlen kattintással ellenőrizheti az imént leírtakat: