Bodor György katolikus lelkipásztorból szenvedélyes játéktervező vált, táblajátékai után hamarosan a világhálót is meghódítaná.
Hosszú évekkel ezelőtt gondolt először arra a zugligeti plébános, hogy társasjátékot készítsen – a Monopoly kártyás változatának inspirációjára alkotta meg a plébániai közegben játszandó „Teopoly”-t. Kártyacsoportokat kellett gyűjteni, voltak akciókártyák… Mindez olyan régen volt, hogy pontosan nem is emlékszik a szabályokra. Az azonban bizonyos, hogy innen indult el a játékkészítési szenvedélye. Korábban nem foglalkozott ilyesmivel, mivel a szülei egyetlen gyermeke volt, így csak velük tudott olykor társasjátékozni, meg persze a barátokkal, de velük inkább kint, a szabadban játszottak.
Az Eucharistia nevű újabb játéka már minden szempontból saját elgondolása alapján készült, talán nem is létezik hasonló elv szerint szerkesztett táblás társasjáték. Amíg a Teopolyban mások legyőzése árán lehetett diadalmaskodni, kapitalista szemléletű szabályokat követve, addig az új játékban "karitász mező" is szerepel. Aki ilyen kockára lép, annak adnia kell másoknak a már összegyűjtött korongjaiból. Pedig a korongok nagyon értékesek, hiszen olyan tárgyakat ábrázolnak, amikből hét különbözőt kell összegyűjteni. Ezeket a misekellékeket úgy lehet megszerezni, hogy általános vallási-műveltségi kérdésekre kell helyes választ adni.
Kezdetben sokan elégedetlenkedtek is a karitász mező miatt: „micsoda dolog, hogy mások játékban való boldogulásához nekem is hozzá kell járulnom?!”.
Fából készült piros szívek is vannak a dobozban, ezeket sem magának szerzi a játékos, hanem azért, hogy elajándékozza. – Azt a tárgyat, amire így kapott szívet helyeznek, már nem lehet elveszíteni – magyarázza Bodor György atya. Nyári táborban felnőttek is játszották a társasjátékot, és azt mondták, hogy egy óra alatt többet tanultak, mint egy év során hittanon. Écsy Gábor, a Katolikus Karitász országos igazgatója háromszáz ilyen játékot juttatott el karácsonykor a rászoruló gyerekeknek.
– Minden játék elkészítéséből rengeteget tanulok, a következő játékhoz fölhasználom a szerzett tapasztalatokat, még a negatív visszajelzésekből is épülök – állítja Bodor György,
Előkerül egy dobókocka-készlet is: az újabb játék ötlete két nap alatt született meg. Olyan szórakozásnak, időtöltésnek szánta Gyuri atya, ami bárhol játszható. Étteremben például, az ebédre várva, vagy vonaton a nyári táborba utazva. Ebből az utolsó darab is elfogyott, már csak mutatóba tartott meg magának egy készletet. Négy nagyobbacska fakocka, más-más ábrákkal az oldalukon. Már dobok is: kakas, kérdőjel, horgony, bárányfej. Legalábbis én annak nézem. Ezek felhasználásával kell történetet mesélnem. Például plébánián játszódó krimit, vagy esküvői vicces történetet…
Nyelvtanárok előszeretettel használják ezeket a kockákat, de a kisgyerekek beszédfejlesztéséhez is kiváló eszközök. Arra ösztönzi őket, hogy használják a fantáziájukat, ne csak egy-egy mondatot mondjanak, hanem egész kis történetet kerekítsenek a képek alapján. – Még olyan professzor is volt – meséli Bodor György – aki a kockákat felhasználta a vizsgáztatáshoz: a félév anyagát kellett úgy felidézni, hogy a hallgató beleszőtte az ábrákat.
Újabb nagy dobozt nyitok ki, amin keresztes lovag látható, az évszám pedig 1099. Nagyobbaknak szól ez a játék, gimnazista-egyetemista korosztálynak, a kerettörténete a keresztes háború. Területfoglaló stratégiai játék és kvíz játék ötvözete, mindkettő nagy népszerűségnek örvend manapság. A plébános utána is nézett: a vallási játékok iránti érdeklődés nagyon alacsony, 1 százaléknyi. A szerepjátékok, fantasy játékok iránti kereslet viszont 50-55 százalékos. Hazánkban ötezer ilyen játékot adnak el évente.
Az általa megtervezett játék táblájának mindkét oldala használható. Az egyik oldalon a szentföldi várak grafikája látható, a másik oldalon Jeruzsálem kegyhelyei. A keresztesek célja elfoglalni ezeket a helyeket. A harcot speciális dobókockával folytatják, négy lovagrend küzd egymással vállvetve: a Johannita, a Templomos, a Santiagói és a Német Lovagrend.
– Soha nem találkoztunk személyesen, mégis megvalósította az elképzelésemet egy egri rajztanár – meséli az atya –, ő készítette a tábla grafikáit. Úgy figyeltem föl rá, hogy fölfedeztem a középkori vár-ábrázolásait az interneten.
A játékot négyen játszhatják, kvízkérdésekre adott jó válaszokkal lehet katonákat gyűjteni. Általános műveltségi kérdésekről van szó, szerepel benne többek között természettudomány, film, színház, történelem. A keresztes lovagoknak járványokkal is meg kell küzdeniük, amíg „betegek”, kimaradnak. Jó válaszokkal pénzt lehet szerezni, azzal pedig megfizetni az orvost, így lehet visszakerülni a játékba.
Ha megfordítjuk a táblát, a másik oldalon a szent grál megszerzése a cél, szentföldi kegyhelyek bevételével.
Miután a népszerű tévés honfoglaló játéknak is van táblás változata, ezért Bodor György atya gondolkodik a társasjátékok internetes változatán. Az 2020-as Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra mindenképp szeretné, ha az Eucharisztia-játék online változata elkészülne.
Az is eszébe jutott, hogy a várhatóan nagy számban Budapestre érkező külföldi vendégek számára angol vagy spanyol nyelven el lehetne készíteni a társasjátékot.
De sorolja a további terveit is: valamiféle asszociációs játék lehetne a következő, vagy olyan táblás játék, ami felnőtteknek szólna és az életközepi krízishez kapcsolódó kérdéseket vet föl, döntések meghozatalára késztetve a játékost. Életből vett helyzeteket szőne bele az atya: nemrég párokkal beszélgetve például megfogalmazódott benne, hogy az idős szülők ápolása és a gyerekekkel való foglalkozás közötti „szendvics-helyzet” mennyire megterheli a házasságot.
Visszatérve az online változatokra: egy ilyen játék kidolgozása másfajta logikát és profi informatikusok közreműködését igényli. Ehhez sok munkaórára és sok pénzre volna szükség, de a plébános reménykedik, hogy talál támogatókat.
– Oda kell mennünk, ahol a gyerekek vannak – állítja –, és ők leginkább a számítógép előtt ülnek. Minden eszközt érdemes szerinte bevetni, hogy a gyerekekhez közelebb vigyük mindazt, amit egyébként csak hittanórán vagy a templomban hallanának.
Bodor György egyik kedvenc szentje Don Bosco, aki bűvészkedett a gyerekeknek, akár egy fakanállal is képes volt őket elbűvölni. Így pillanatok alatt kedvet ébresztett bennük ahhoz, hogy eljöjjenek, közösségben legyenek, együtt játszanak.
A társasjáték kiemelkedően pozitív hatással van az emberekre: közösséget is teremt azon kívül, hogy sok minden megtanulunk magunkról is.
– Megtanulunk akár veszteni is, hiszen tudnom kell kezelni, ha nem én nyerek – magyarázza. – Ha egy gyereket sikerül kicsalni a szobájából, a számítógép mellől, azt a pedagógusok már sikerként könyvelik el. Ehhez segítséget jelenthetnek az én játékaim is.