A bizalom lerombolható, a hitelességnek ára van

2018. november 30. SZEMlélek

A magunk mögött hagyott Fekete Péntek eredetileg nem az átverésekről szólna, mégsem úsztuk meg ezt a napot/hétvégét trükközések nélkül. Kinek jó ez?

balckf.jpg

– A marketingszakmával kapcsolatos előítéleteket megváltoztatni kell, nem pedig igazolni – írja Sipos Zoltán marketinges szakember a Kreatív Online felületén megjelent véleménycikkében, mely a Black Friday kapcsán az ügyeskedésről és annak marketingszakmára, fogyasztói bizalomra – illetve áttételesen a gazdaságra – gyakorolt nem túlzottan kedvező hatásairól szól. A szerző tartalommarketing-szakértő, a Kreatív Kontroll stratégiai igazgatója, a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség tartalommarketing-tagozatának vezetője. A teljes cikk ide kattintva olvasható, az alábbiakban néhány részletet szemlézünk a publicisztikából.

Már a Black Friday előtt tudhattuk, hogy az emberek jó része ismeri a kereskedők etikátlan és adott esetben törvénytelen trükkjeit (túlárazás, előzetes felárazást követő akciózás stb.). Nem tudok kutatásról, ami a magyar lakosságon belül a Black Fridayhez kötődő vásárlói tudatosságot mérte volna a teljes népesség körében – de az látható a közösségi oldalakon és a médiafelületeken, hogy éppen elég ember tud a trükkökről ahhoz, hogy az a Black Fridaynek (és rajta keresztül az e-kereskedelemnek és a marketingnek) rossz hírnevet kelthessen. És kelthet is, mert kaptak rá okot: túlárazások, álakciók és ügyeskedések. Sikerült a marketingesekről alkotott sztereotípiát megerősíteni a valósággal.

A Black Friday túlmutat rajtam, túlmutat rajtad és túlmutat az árbevételen: ha a Black Friday megítélése negatív, az a marketingszakma megítélésére is negatívan hat. Ha a marketingszakma elutasítottsága megnő, az a teljes gazdaságot elkezdi fékezni. A nemzetgazdaság ugyanis nem egy absztrakt fogalom, hanem az a kisvállalkozó, aki azért nem használ online marketinget, mert szerinte a marketing etikátlan és hatástalan. A nemzetgazdaság az az alapítvány, amely azért nem tud elég adományt gyűjteni, mert nem automatizál, nem használ e-mail-marketinget, nem hirdet Facebookon – ezek ugyanis a gonosz marketing részei. A nemzetgazdaság az a vállalkozó is, aki a Black Friday nyomán elkezd érdemi stratégia és a gigászi e-kereskedő tárgyalási pozíciója nélkül árakciózni – és pár hónap múlva olyan árversenyben találja magát, amelyből évek alatt kecmereghet ki (ha a cég túléli). A marketing rossz megítélése mindenkinek árt.

A helyzet az, hogy a Black Fridayt övező negatív felhajtással azt a bizalmat égettük el, amellyel eleve nem rendelkeztünk. Lehet, hogy nem szándékosan, hanem hibából. Lehet. A végeredmény mégis a szakma becsületének további erodálása (amely becsület ott tart, hogy van olyan ember, aki e mondatnál is felháborodottan kiált fel, hogy ugyan, milyen becsületről írok).

(Forrás: Kreatív Online, nyitókép: businessinsider.com)