Nem a cukiság a szerzetesi kampány lényege

2015. június 02. Gégény István

Egyetlen napja indult a Rendben vagyunk kommunikációs kezdeményezés, mégis megannyi helyről köszönnek máris ránk a derűs apácák és barátok az interneten. Nem csupán katolikusok osztják az "igét", a szakmai és mainstream sajtó is rögtön felfigyelt az üzenetre. Miután nemrég egyik volt évfolyamtársammal készítettem interjút a blogomon, aki azóta apácaként éli életét, most egy másik egykori egyetemista társammal beszélgettem. Turcsik István, a szerzetesi kampányt kiötlő Ester Communications ügyvezetője válaszolt kérdéseimre.

– Segíts egy kicsit tisztábban látni: kik állnak a Rendben vagyunk kampány mögött, és mi a cél?
– Amikor Ferenc pápa tavaly meghirdette a Megszentelt élet évét, a Magyarországi Szerzeteselöljárók Konferenciáinak Irodája egy külön csoportot hozott létre a kapcsolódó magyar programok megszervezésére. Ennek mentén indult el a szerzetesek.hu honlap is, amely sok érdekességet tartalmaz a hazai szerzetesekről. Az említett iroda azzal kereste meg a cégünket, hogy támogassuk ezen programok kommunikációját. A mostani kampánynak azonban nem az az elsődleges célja, hogy konkrét rendezvényekre hívjon meg, hanem hogy bizonyos üzeneteket átadjunk általa. A Szentatya arra a hármas gondolatra építette ezt a különleges évet, hogy hálával gondoljunk a múltra, szenvedéllyel éljük meg a jelent és reménnyel telve tekintsünk a jövőbe. A mi kapcsolódó üzenetünk pedig az, hogy a szerzetesek nem a társadalom peremén, hanem abban benne élnek. Nem csupán imádkoznak, hanem imaéletük és egyéb tevékenységeik, munkájuk egyensúlyban van. Ugyanúgy itt élnek közöttünk, tanítanak, gondoskodnak rólunk, szociális munkát végeznek. Küzdeni kívánunk a sztereotípiák ellen, amelyek a katolikus egyházon belül is léteznek. Szerzetesként is lehet boldog, teljes életet élni – erre hívjuk fel a figyelmet.

szerzetesek.jpgTurcsik István a két szerzetesnő között, kockás ingben

– Ahhoz képest, hogy szinte alig indult el a kampány, máris messze repült a hír. Minek tudjátok be a sikert, szemben korábbi, kevésbé effektív egyházi hirdetésekkel?
– Úgy gondolom, azért érinthetett meg igen hamar széles rétegeket a kampányunk, mert nem akarunk semmit senkire rátukmálni. Konkrét események promóciójának, vagy az egy százalékos kampányoknak más a szerepük. Ez a kampány nem kér semmit.

– A ti ötletetek volt a mottó is?
– Igen. Beszélgettünk a megrendelővel, meghallgattuk, mit szeretnének elérni, s ehhez választottuk ki a megfelelő eszközöket, így a mottót is.

– Amit egyes hírportálok erős szóviccnek neveznek, mások cukiságkampányról beszélnek.
– Nem a mottó a fő üzenet, annak csak az a célja, hogy felkeltse az érdeklődést. Ugyanez igaz a hobbijukat előtérbe állító szerzetesek fotóira. Nem a cukiság a lényeg. A legfontosabb üzenetek a kampány honlapján, a kisfilmekben találhatók.

– A kisfilmek esetében a 7-8 perces terjedelem kissé hosszúnak tűnik, aligha fogják végignézni a honlap látogatói.
– Rövidebb filmeket terveztünk eredetileg, 4 perc környékén húztuk meg a határt. Mégis, az eddigi tapasztalat azt mutatja, hogy a szavak ereje vonzza a látogatókat, és igenis szívesen végignézik a viszonylag hosszabb anyagokat is. Ez ráadásul nem a teljes csomag: összesen 8-9 ilyen film publikálása van tervben, ezzel a négy szerzetessel indultunk most el.

– Érkezett olyan kritika, hogy lehetne a jelenleginél interaktívabb is a kampány fő felülete, a honlap, ami most valójában leginkább beszél, legfeljebb a Facebook közösségi oldalon lehet hozzászólni.
– Megelégszünk az utóbb említett hozzászólási lehetőséggel. Egyrészt azért, mert, amint említettem, létezik egy szerzetesek.hu honlap, nem kívánunk riválisukká válni. Elérhető egyébként ott egy érdekes interaktív szerzetesi térkép, ajánlom mindenki figyelmébe. Másrészt maga a szerzetesség személyes kapcsolatokon, találkozásokon alapul. Heti rendszerességgel jelentetjük meg a kampányban részt vevő szerzetesek gondolatait, amelyek képet adnak az ő világukról, életükről, de nem akarunk ennél tovább menni.

– Egy másik ellenvélemény szerint rosszabbul nem is időzíthettétek volna ezt a kampányt, hiszen most olyan a hatás, mintha az ismert pannonhalmi ügy miatt magyarázkodna az egyház.
– Nyilván csak a magam nevében beszélhetek, de elmondhatom, hogy a két dolognak semmi köze egymáshoz. Ezt a kampányt január óta tervezzük, az elmúlt másfél hónapban már igen tempósan zajlott az előkészítés. Amikor nyilvánosságra került a bencés történet, nem nagyon volt lehetőség leállítani a folyamatokat. De ha úgy is döntöttünk volna, hogy emiatt elhalasztjuk a kampány kezdetét, meggyőződésem szerint csak ártottunk volna a szerzetesség ügyének. Várszegi Asztrik főapát kapcsolódó gondolatai amúgy egybecsengenek a kampányunk lényegével: nagyon fontos, hogy őszintén beszéljünk a szerzetességről, így mindig jobb bátran szembenézni a problémákkal is.

– Most kezdődött a kampány. Meddig tart, mit tartogattok még a fiókban?
– Számomra, ahogy jeleztem, már fél éve tart, és nagy öröm volt részt venni az eddigi munkában. A Megszentelt élet éve jövő év februárjában zárul, de a kampányt úgy alakítottuk ki, hogy tovább bővíthető legyen, nincs tehát tervezett lezárása. Idén szeptemberben lesz Budapesten egy nagyobb központi rendezvény, a Szerzetesek tere, azt megelőzően tervezünk egy kampányfrissítést. Nem akarunk túl hangosak, magamutogatóak lenni, minden médiafelületet letarolni. Ennek ellenére örülünk, ha minél több sajtóorgánum hírt ad a kezdeményezésről, emellett a kampánynak vannak együttműködő partnerei, köztéri megjelenések (Citylight, MAHIR) formájában is találkozhat majd üzeneteinkkel az utca embere.

(Beszélgetőtárs: Gégény István)