Nagyböjti zsemlék-irat
Gégény István 2015. március 30.

Nagyböjti zsemlék-irat

Nagyhétfőn reggel a nagyobbik fiam az óvoda kapujában egyszerű kérdéssel indította a napot: miért nagy ez a hét? Majdnem belekezdtem valami közhelyes válaszba, amikor rájöttem, hogy igazából nem tudok pontos feleletet adni. Nagyböjt utolsó, „nagy” napjaira hivatkozni hétfőn gyenge érv lenne. Abban maradtunk, hogy visszatérünk később a dologra.

 

A munkahelyem közelében betértem egy pékségbe, ahol egy zsemlével kívántam kiegészíteni feleségem finom főztjét, amit leendő ebédemként cipeltem magammal. Fizetés után, kilépve az utcára hamar mérges lettem, mivel kiderült, a zacskó nem egy, hanem négy zsemlét tartalmaz. Sem én nem figyeltem reggeli kábaságomban, az eladó is félreérthette a szavaimat – mi értelme lenne egyetlen zsemlét vásárolni, ugyebár. Mégsem fordultam vissza, hiszen nem vagyok konfliktusbarát fajta.

 

zsemle.jpg

 

Pár lépéssel később viszont már elszállt a haragom, mert megláttam azt a hölgyet, aki rendszeresen kéreget az általam használt útvonalon. Igyekszem kerülni az ilyen szituációkat, mert bár nem akarom megbántani az illetőt, meggyőződésem, hogy ha pénzt adnék neki, azzal csak megerősíteném nyomorában. Hiszen ha tudna bánni a pénzzel, nem lenne ott, ahol. Most viszont tele volt a kezem konkrét, praktikus segítési lehetőséggel, amely négy zsemle formájában öltött fizikális alakot. Egy pillanatra ugyan átvillant az agyamon, hogy csak hármat adjak neki, de hát attól lesz nagy a böjt, nagy a hét, hogy olyat teszünk, ami nekünk lemondás, másnak pedig jó eséllyel a szeretet megtapasztalása.

 

Nem éreztem büszkeséget, miközben felfelé baktattam az irodaházban, valami megelégedésfélét viszont igen. Egyrészt azért, mert igenis jó érzés jót tenni másokkal úgy, hogy az tényleg boldoggá teheti őket. Másrészt azért, mert el tudom mondani a fiamnak, hogy azért nagy ez a hét, mert a Gondviselés, a sors – ki minek nevezi – az ilyen jelentéktelen részleteket is nagy dolgokra tudja felhasználni.

 

Négy zsemle semmiségnek tűnik. Valakinek egy napi eledel. Nekem egy nagy hétfői – nagyhétfői – ajándék.

 

Gégény István

süti beállítások módosítása