"A Biblia akkor él, ha újra és újra elmeséljük"
SZEMlélek 2018. március 22.

"A Biblia akkor él, ha újra és újra elmeséljük"

A zsidó származású francia illusztrátor rajzaiban egy vonallal köti össze az ezer éves történetek és a mai világ aktualitásai.

serge_bloch-0239.jpg

A francia Serge Bloch a kortárs illusztrátorok egyik legnagyobbika, aki nemcsak több száz kötetet jegyez, hanem rendszeresen jelennek meg rajzai a világ legnevesebb lapjaiban is. Legutóbb pedig az Ószövetség történeteit rajzolta meg, s animációs film is készült munkájából. A vele készült interjút ajánljuk a konyves.blog.hu oldaláról.

Nem vagyok hívő, katolikus pláne nem, egy kis elzászi zsidó közösségből származom. Nekem az Ószövetség történetei a gyerekkoromat jelentik. Ismertem ezeket az elbeszéléseket… és hirtelen rádöbbentem, hogy lenne kedvem újra elővenni őket és foglalkozni velük. Nem tűnt könnyű feladatnak, de már elég öreg vagyok, végül is, mit veszíthetek, gondoltam. Visszatértek az emlékek, amikor 8-10 éves koromban egy rabbi járt a közösségünkbe. Végtelenül művelt és intelligens ember volt, nagyon szerettem. Stencilpapíron rajzokat osztogatott, és színeztünk, miközben hallgattuk a történeteket.

A Biblia nem a válaszok, hanem a jó kérdések könyve. A Biblia újramesélése hatalmas narrációs munka. A narráció lelke pedig az interpretáció.

Káin és Ábel történetét mutatja be ez a kisfilm:

Most a művész az Újszövetségen, Jézus életének történetén dolgozik, s elmondása szerint, hogy erre rá tudták venni, valóságos csoda. Kíváncsian várjuk, mi sül ki belőle!

Eredetileg csak az Ótestamentum történetei érdekeltek, ehhez van közöm. De nem tudtam nemet mondani Frédéricnek. Most azon dolgozunk, hogy Jézus életét is elmeséljük. Elöljáróban annyit tudok mondani róla, hogy az az elképzelés, hogy szakítsunk Jézus légies, hosszú hajú, szakállas, földfeletti ábrázolásával. Ennek a Jézusnak nem lesz köze a szandálos filmek vagy Mel Gibson Jézus ábrázolásához. Jézus olyan volt, mint mi. Egy közülünk. A személyesség, a közvetlenség üzenetét próbáljuk majd átadni. De hogy ezt hogyan valósítjuk meg, azt még magam sem tudom.

süti beállítások módosítása