Válaszokat keresünk,
párbeszédre hívunk
nyitott szemmel, nyitott lélekkel

Mire jó a „szabálytalan” szabály?
2017. június 26. írta: SZEMlélek

Mire jó a „szabálytalan” szabály?

Firenzében járva különleges közlekedési táblákra lettem figyelmes. Olyanokra, amelyek érvényesek voltak közlekedési szempontból, még sincsenek benne a szabály könyvekben.

clet3.jpg

Egy két évtizede Firenzében élő francia képzőművész, Clet Abraham különleges formáját választotta az önkifejezésnek. 2010 táján éjszakánként biciklijén bejárta a várost, egy alkalmas és csendes pillanatban nekitámasztotta a bringát az oszlopnak, felállt a vázra és új értelmet adott a közlekedési tábláknak. Gondosan ügyelt rá, hogy ne lehessen rongálással vádolni, mert előre legyártott matricákkal dolgozott, és arra is odafigyelt, hogy a közlekedési tábla eredeti jelentése felismerhető maradjon. A hatás azonban figyelemfelkeltő, megnevettető, ötletet, fantáziát visz a merev szabályok merev formáiba, ezáltal színesebbé teszi a világot. A tevékenység természetesen eredendően illegális, mégis, a firenzei hatóságok valahogy nem vették rossz néven. Hagyták. Eleinte csak ideiglenesen, de azóta is tele van a város az ilyen táblákkal. Végül is épp az egyetemes művészet egyik fellegvárában ne lehetnének ilyenek a táblák? Azóta a művész a világ több nagyvárosában is – immár a helyi önkormányzatok engedélyével – „kiállította” műveit az utcákon.

clet2.jpg

Mindazonáltal nem ilyen egyértelmű a jelenség megítélése. Van, ahol és vannak, akik a szabályokat mindenáron betartják és betartatják. Csak azért, mert a szabály az szabály, még akkor is, ha értelmetlen. Abraham barátnőjét például, amikor Oszakában akarta Clet műveivel a táblákat átalakítani, rongálásért és a közlekedési szabályok megsértéséért letartóztatták. Túl azon, hogy a műalkotások mosolyt varázsolnak az emberek arcára, Clet bevallottan harcol a társadalmi szabályok fölösleges korlátozó hatása, az egyéni kifejezés és gondolkodás behatárolása ellen. A művei jelentős része nemcsak a közlekedési táblákon való megjelenéssel küzd a regulák ellen, de olykor maga az üzenet is tabukat döntöget. Több vallással kapcsolatos táblája is van például, ami Olaszországban különösen érzékeny téma.

clet4.jpg

clet1.jpg

– A közlekedési táblák hatalmas mennyisége – mondja Clet – már-már abszurd mennyiségű szabályt ró ránk. Az én üzenetem egyszerű, miközben nagyon erős az esztétikai hatás. De művészként kötelességem is felhívni a figyelmet a minket körülvevő világ visszásságaira, egyben mindenki számára elfogadható alternatívát kínálni. Ezért az a célom, hogy a városi közlekedés úgy folyjék zavartalanul, hogy közben ne teljesen gépiesen éljünk a környezetükben, hanem gondolatokat, érzelmeket ébresszen bennünk még a hétköznapi világ is.

clet5.jpg

Magyarán a szabályoknak a hasznosságuk mellett van elszemélytelenítő hatásuk is. Cselekedeteinket az egyforma hétköznapokban az „ez a szabály és kész”, „azért csináljuk így, mert így szoktuk” rutin vezeti. Pedig mennyivel színesebb az a világ, amiben olykor „szabálytalan”, szabványtalan a szabály.

gtg.jpgMiért ne lehetne akár ilyen egy közlekedési tábla? Miért ne lehetne olyan egy ház, ahogy Gaudí, vagy Hundertwasser elképzelte? És vajon hány szabály van, amelyek e szerint a filozófia szerint megfogalmazva is elérnék a céljukat, mégis vidámabbá tennénk az életünket?

Gundel Takács Gábor

(A cikk fotóit a szerző készítette. További táblák ide kattintva láthatók.)